onsdag 27 november 2019

Höstens glädjeämnen





Nu är det länge sedan något inlägg blev skrivet i den här bloggen.
Kanske dags för en summering av senaste tidens händelser. I alla fall några av dom.
I september åkte jag och min väninna på kurs i Jokkmokk och Årrenjarka.
Den anordnades av Birgitta Tryberg  och var mycket inspirerande och innehållsrik.
Allt från dialog kring olika livsfrågor, vetenskap, besök i Fjällträdgården och eldsjälen Ingegerd, möte med Cecilia som vet allt om skog och fjäll samt bygger Igloos, sightseeing med fina Annika och Åsa, samvaro med fantastiska kursdeltagare och sist men inte minst helikoptertur över Rapadalen och in emot Sarek. 
En resa jag aldrig kommer att glömma.











På vägen hem stannade jag till i Boden. Där blev jag hämtad på tågstationen av svågern Stig och fick besöka honom och svägerskan Margareta. Det var jättetrevligt, som alltid. Morgonen därpå blev jag efter en god natts sömn hämtad av svägerskan Gunvor. En mysig bilresa med  utbyte av många tankar tog oss till släkten i Korpikylä norr om Haparanda och Kukkulaforsen.
Det är Åkes bror och hans familj som bor där i hemgården. Det känns som att komma hem när man besöker dom. 



Under sommaren har vi, Åke och jag, också tagit ett vemodigt men genomtänkt beslut att sälja vår sommarstuga i norr.
Det kommer att bli flera besök hos släkt och vänner där uppe ändå.





Vi har hittat en ny liten oas drygt ett par mil utanför Uppsala. Den är mindre än vår tidigare stuga men har allt vi behöver och det finns också en gäststuga för våra besökare.
Eftersom vi köpt den på senhösten har växtligheten blommat ut så jag
ser fram emot våren när alla blommor kommer upp. Det verkar vara rätt många som jag inte kan namnet på.










Besök hos våra vänner Gunilla och Bengt på Älgö har förgyllt vår tillvaro. Det är alltid lika trevligt att umgås med dom.

Träff med goda vänner på stan och kvällsföreläsning har också piggat upp.

Förra helgen hälsade vi på hos sonen med familj. Alltid lika mysigt. 
Tillsammans med svärdottern, hennes mamma och lilla barnbarnet besökte jag Botaniska trädgården i Uppsala.
Där hade förutom alla växter som finns året om även de mest underbara juldekorationer skapats. En fröjd för kropp och själ.













Nu till helgen blir det samvaro med dottern och hennes familj. Att träffa barnbarnen är alltid lika mysigt. Nu förstår jag vad folk menar med uttrycket "livets efterrätt."
Dotten och jag bevistar "Öppna ateljéer" i Gustavsberg. Det är många konstnärer som ställer ut sina alster .
Min favorit är keramikern Monica Johansson.

Nu har det kommit upp adventsljus ute i omgivningarna. Det är vackert och piggar upp novembertrötta livsandar.

Reklamen steppar också upp med "Black friday" och "Pre Black friday."
"Dan före Dan," släng dig i väggen.

Det blev många foton denna gång. Fler kommer efter helgens besök i ateljeerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt år och nya möjligheter 2024

Efter en tids uppehåll från målandet känns det nu inspirerande igen. Testar lite nya tekniker och det är alltid spännande. ...