måndag 1 juli 2019

Norrlandsturné

Vilket härligt land vi har!

Vår resa till Norrbotten utgick från sommarhuset vid Lidträsket utanför Skellefteå.
Dotter med familj är med på resan. Det är några år sedan hon träffat släkten där uppe. För hennes sambo och lille son är det premiär.
Första anhalten blev Luleå där mat inmundigades på restaurangen på ICA Maxi innan vi handlade lite saker som behövdes för livets nödtorft.
Sedan passerades Kalix, Sangis och några mindre orter innan vi nådde slutmålet för dagen.

Vackra Korpikylä visade upp sitt soligaste ansikte vid vår ankomst. Den här gången hade vi bokat rum på B&B Harjugården. Det ligger ett stenkast från svägerskans och svågerns hus, makens forna barndomshem.
Deras utsikt över Torne älv och över till finska sidan går inte av för hackor. Jag kan aldrig se mig mätt på den.

På tal om mätt, ökar mitt midjeomfång alltid med fem centimeter varje gång jag hälsar på. Kan det möjligen vara svägerskans goda mat som orsakar fenomenet?

Dag två åkte vi och Gunvor, svägerskan, till Luppioberget. Tomteberget.

Där njöt vi av en vidunderlig utsikt och fantastisk mat i Restaurang Utsikt. Soppan på skogssvamp var formidabel, Halloumiburgaren och Halloumisalladen likaså. Gunvor och jag avrundade måltiden med tryffel med lingon och granrissmak. Det ni!

Åter till utsikten.
Lugnet och den vackra naturen gör en nästan andlös.

På hemvägen stannade vi till vid Matkakoski, en fors i Torneälven där många bybor liksom flera entusiaster från olika länder fiskar lax. Att följa fiskarnas arbete är som ett skådespel. När någon får lax på kroken ropar han "gallo" högt och ljudligt. Då måste övriga fiskare hålla sig undan medan den lyckosamme spriger efter den steniga strandkanten för att trötta ut fångsten och kunna bärga den. Fisken kan väga allt från fem till tretton kilo.

Vi hade glädjen att få del av svågrarnas fiskelycka och ta med härlig, nyfångad lax när vi åkte hem. Guld värt!!!

Dagen avslutades med grillkväll och härlig samvaro med kära släktingar. Det är alltid lika roligt att träffas. De minsta familjemedlemmarna, snart tre år, nio månader och fem månader deltog tappert innan John Blund kom på besök.
Kan man ha det bättre än så?

På väg till vårt nattliga tjäll njöt vi av dessa miljöer.

Tur att nån höll koll på att vi kom hem ordentligt.

Den tredje dagen var det dags att ta farväl och åka vidare.
Vi stannade vid Kukkolaforsen, njöt av den fantastiska kraften i älven och åt en väldigt god buffé bestående av allsköns fisk, kött och olika tillbehör.

Sedan gick färden vidare till maken Åkes storasyster och hennes make i Boden. Så roligt att träffa dom också. Ännu en fantastisk middag och gott fika intogs under glatt samspråk. Deras vackra trädgård sprakade av färg i solen. Lilleman hade det också mysigt.
När kvällen kom checkade vi in på Elite stadshotell i Luleå. Det blev "a room with a view."

Frukosten på hotellet blev en hit.
Lilleman fick våfflor och blev så lycklig.

Så blev det dags att besöka Åkes lillasyster i Luleå.
Alltid ett kärt möte. Det blev en väldigt trevlig dag.
Ännu en fantastisk "matmamma."
Vi fick suveränt tillagad mat och gofika även nu. Trots all god traktering är samvaron det allra viktigaste.
Vilken underbar resa vi har haft.